Etusivu » Raha-, velka- ja talousopas » Maksumuistutus ja maksuvaatimus

Maksumuistutus ja maksuvaatimus

Erääntyvien laskujen sattuessa sinulle saattaa tulla kotiin kirjeitse maksumuistutus. Sillä on kuitenkin eroa maksuvaatimukseen. Kuluttajien maksukäyttäytyminen on nykyään hyvin vaihtelevaa.

Mikä on maksumuistutus?

Kun puhutaan maksumuistutuksesta, kehotetaan laskun maksajaa maksamaan lasku. Kyseessä on siis eräänlainen muisutus siitä, että lasku on yhä auki yrittäjän eli laskuttajan suuntaan. Kun saat maksumuistutuksen saat siis huomautuksen siitä, ettet ole vielä maksanut laskua. Muistutus saapuu eräpäivän ylittyessä. Yleensä lasku tulee maksettua viimeistään, kun muistutus saapuu kotiin.

Miksi maksumuistutus lähetetään?

Yrityksille maksumuistutus on tapa aloittaa perintä, koska se on helppo sekä nopea ja myöskin kustannustehokas ratkaisu. Tällöin saadaan helposti ilmoitettua asiakkaalle, että lasku on todellakin jäänyt maksamaata. Monet järjestelmät mahdollistaa yrityksille eritasoisia automatisointeja, jolloin maksumuistutukset lähtevät jopa parhaassa tapauksessa itsenäisesti yrityksen järjestelmästä.

Kuluttajalle maksumuistutus on juurikin muistutus siitä, että lasku tulisi maksaa. Yleensä maksumuistutus on 5 euron luokkaa. Se, montako maksumuistutusta ennen maksuvaatimusta laskun maksaja tulee saamaan, ei voida taata. Ennen maksuvaatimusta tulee kuitenkin tulla aina vähintään yksi maksumuistutus. Jos satut saamaan muistutuksen, sinun kannattaa maksaa lasku hetimiten, jotta se ei unohdu uudelleen.

Maksumuistutus yrityksille

Myös yritykset voivat saada maksumuistutukisa. Tämä ei siis ole vain kuluttaja-asiakkaita koskeva asia. Yritykselle maksumuistutus voidaan lähettää pian laskun eräpäivän ylimenon jälkeen. Yleensä suositus on, että maksumuistutus lähetetään, kun eräpäivästä on kulunut seitsemän päivää. Tällöin laskuttava yritys voi olla varma siitä, että laskua ei ole maksettu eräpäivänä.

Maksumuistutus kuluttajalle

Kuluttajan maksumuistutuksia säätelee perintälaki jo maksumuistutusvaiheesta alkaen. Kuluttaja-asiakkaiden kohdalla laskutukselle on kaksi vaihtoehtoa toimintamalliksi. Jos yritys haluaa lisätä maksumuistutukseen viiden euron muistutuskulun, laskussa tulee olla 14 päivän maksuehto. Tämän lisäksi yrityksen tulee odottaa 14 päivää laskun erääntymisen jälkeen, jotta se voi lähettää sellaisen maksumuistutuksen, jossa on mukana muistutuskulu. Jos muistutuskulua ei käytetä, maksumuistutuksen voi periaatteessa lähettää nopeassakin rytmissä.

Kuluttajaa suojaa siis aina perintälaki, jossa on hyvin tarkasti määritelty säännöt perinnälle. Myös kuluttaja voi tutustua tähän lakiin esimerkiksi netissä. Yrityksen kannattaa lähetää maksumuistutukset aina hyvissä ajoin laskun erääntymisen jälkeen, jotta yritys saa saatavat itselleen. Muistutus on hyvä myös laskun maksavan kuluttajan kannalta, sillä lasku on voinut esimerkiksi vain unohtua, jolloin se ei kerkeä muistutuksen ansiosta mennä perintään.

Muistutuksen sisältö

Maksumuistutuksen tulee aina sisältää tietyt sisällöt. Yrityksen kannalta on tärkeää, että lasku on laadittu mahdollisimman selkeäksi. Tällöin myös asiakkaan on helppo maksaa lasku, eikä kuluttajan tarvitse olla yhteydessä yritykseen, joka häntä laskuttaa oikeiden tietojen saamiseksi.

Muistutuksissa on yleensä seuraavat asiat:

  • Kuka velkoo ja velkojan osoite
  • Muut yhteystiedot velkojalle mahdollisia yhteydenottajia varten
  • Asiakkaan nimi sekä osoitetiedot
  • Mikä on peruste saatavalle
  • Saatava pääoma eriteltynä, viivästyskorko sekä muut muistutuskulut
  • Kokonaissuma, jota vaaditaan
  • Tiedot siitä, miten ja mihin maksu suoritetaan
  • Myös tieto siitä, mikä on velkojan tilinumero on tärkeää
  • Mahdollinen maksuhäiriömerkintä

Maksumuistutuksen saamisesta ei vielä seuraa laskun saajalle maksuhäiriömerkintää, joten tämän suhteen voit olla täysin rauhassa. Lasku on kuitenkin hyvä maksaa heti pois, mikäli olet saanut maksumuistutuksen ja laskun eräpäivä on ylittynyt.

Jos velallinen ei kuitenkaan reagoi maksumuistutukseen, etenee prosessi eteenpäin ja jossain kohti maksuhäiriömerkintä voi olla mahdollinen. Myöskin perintäkuluja kertyy aina enemmän, mitä enemmän lykkäät laskun maksamista.

Maksuvaatimus

Maksuvaatimuksessa kyseessä on perintätoimiston tai muun perivän tahon lähettämä kirje perinnästä. Tämä lähetetään, jos laskua ei ole maksettu muistutuksista huolimatta. Jos laskua ei makseta maksuvaatimuksellakaan, asiassa voidaan tehdä haastehakemus kärjäoikeuteen, jotta maksutuomio saadaan aikaan.

Maksutuomion jälkeen lasku tulisi maksaa, jotta laskun saaja voi välttää luottohäiriömerkinnän saamisen. Eli käytännössä maksuvaatimus ei vielä johda luottohäiriömerkintään, vaan tilanteen tulee mennä vieläkin pidemmälle aina oikeuteen asti.

On kuitenkin hyvä huomioida, että ennen perintään siirtoa ja maksuvaatimuksen lähetystä laskusta tulee tulla vähintään yksi maksumuistutus asiakkaalle. Yleensä maksuvaatimuksen lähettää asiakkaalle perintätoimisto, eli lasku ei enää tule yritykseltä itseltään. Tämä saattaa säikyttää monet, sillä perijänä voi olla myös perintätoimisto, joka perii maksuhäiriömerkintäisten henkilöiden velkoja. Maksuvaatimukset tulee aina lähettää laskun maksajalle kirjallisena.

Prosessi maksuvaatimuksen saamiseksi

Alla on kuvattu prosessi maksuvaatimukseen:

  1. Lasku
  2. Maksumuistutus
  3. Perintätoimiston maksuvaatimus

Tiedot, joita on maksuvaatimuksessa

Maksuvaatimus sisältää samankaltaisia asioita kuin myös maksumuistutus, mutta siinä on kuitenkin eri perijä:

  • Kuka on velkoja ja sen osoite
  • Mikä on peruste saatavalle
  • Pääoma saatavasta, sen korko, viivästyskorko ja mahdolliset perintäkulut
  • Kokonaissumma
  • Mihin ja milloin sekä kenelle saatava tulee maksaa
  • Tärkeänä seikkana on, että velallisella tulee olla mahdollisuus esittää huomautuksia saatavan määrästä ja perusteesta sekä siitä, missä ajassa huomautukset on esitettävä
  • Kenelle huomautukset tulee esittää. Esimerkiksi jos perittävä on julkisyhteisön saatava, maksuvaatimuksessa on erikseen ilmoitettava myös sen julkisyhteisön perintää hoitavan yksikön tai vaihtoehtoisesti henkilön yhteystiedot

Hyvää huomioida myöhästyneissä laskuissa

Monella meistä myöhästyy välillä laskut ja se on hyvin inhimillistä, kuitenkin maksumuistutus tulee myös maksaa. Vaikka lasku olisi maksettu, mutta vain hieman myöhässä, voi kotiin silti saapua maksumuistutus. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että maksu ei ole kohdistunut oikein puutteellisen viitetiedon takia. Maksumuistutuksissa on toimintaohjeet, joissa on neuvona olla yhteydessä velkojaan, jotta voidaan selvittää, mistä maksumuistutuksen saanti johtuu.

Laskun perintä

Erääntyneen saatavan loppusumma kasvaa aina mitä kauemmin laskun maksamisessa vitkuttelee. Perinnällä tarkoitetaan sekä vapaaehtoista että oikeudellista perintää. Vapaaehtoisen perinnän piiriin kuuluu juuri maksumuistutukset sekä maksuvaatimukset. Oikeudellinen perintä tapahtuu tuomioistuimen kautta ja se seuraa näitä kahta edellistä vaihetta.

Viivästyskorot

Kannattaa ottaa huomioon, että erääntyneistä laskuista joutuu myös maksamaan viivästyskorkoa perintäkulujen lisäksi. Lasku kannattaa maksaa aina eräpäivään mennessä. Eräpäivät kannattaa olla joko ylhäällä kalenterissa tai käytössä kannattaa olla e-lasku, jolloin summa menee aina ajoissa tililtäsi laskun maksuun.

Oikeutesi pyytää perinnän keskeytystä

Kuluttajalla on aina oikeus tarpeettomien perintäkulujen välttämiseksi keskeyttää vapaaehtoinen perintä ja siirtää se oikeudelliseen perintään. Kun keskeytyspyyntö on tehty velkoja voi periä saatavaa tuomioistuimen kautta tai hakea vaihtoehtoisesti ulosottoa.

Sitten, kun pyyntö on tehty, velkoja ei voi lähettää enää muita maksullisia perintäkirjeitä kuin sellaisia kehoituksia tai ilmoituksia, joita velkojalta edellytetään maksuhäiriötiedon ilmoituksen aikaansaamiseksi, vanhentumisen katkeamiseksi tai muuten vain velkojan oikeuksien säilyttämiseksi.

Keskeytyksissä edellytyksenä on, että saatava on erääntynyt kokonaan. Lisäksi pyyntö tulee tehdä kirjallisesti tai sähköisesti talletettavassa muodossa.

Viivästyskoron kertyminen

Jos maksusi viivästyy, siitä kertyy koko ajan viivästyskorkoa. Tämä korko määräytyy korkolain mukaan. Jos eräpäivä on ennalta sovittu, viivästyskoron kertyminen alkaa eräpäivästä. Muissa tapauksissa, jossa eräpäivää ei ole sovittu, viivästyskorkoa voidaan periä 30 päivää sen jälkeen, kun sinulle on lähetetty lasku tai sinulta on vaadittu maksua. Laskun maksaja ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan viivästyskorkoa ajalta, joka on kulunut ennen kuin velkoja on toimittanut viivästyskorkoa koskevat tiedot.

Viivästyskoron suuruus on 7 prosenttia korkeampi kuin, mitä suomen pankki on ilmoittanut viitekoroksi. Yleinen viivästyskorko määritellään aina kahdesti vuodessa. Tämä on myös hyvä ottaa huomioon, sillä viivästyskoron kerryttämä summa voi olla suurikin.

Muita aiheeseen velka- ja talous liittyviä sivuja: